Koniec Sezonu z KineDok online!
Koniec Sezonu z KineDok online!
KineDok to międzynarodowy klub filmowy oraz alternatywna platforma promocji i dystrybucji europejskich filmów dokumentalnych, nagradzanych na festiwalach na całym świecie, m.in: Millenium Docs Against Gravity, Ji.hlava International Documentary Film Festival, Dok Leipzig.
Projekt KineDok został zainicjowany przez Instytut Filmu Dokumentalnego w Pradze. W Polsce projekt dostał swoją kolejną szansę dzięki poznańskiej Fundacji Ad Arte. W projekcie uczestniczą przedstawiciele: Czech, Słowacji, Rumunii, Węgier, Bułgarii oraz Chorwacji.
Obecnie kończymy sezon 2020/2021 pokazami online.
To ostatnia szansa żeby zobaczyć wybrane filmy z katalogu KineDok 2020/2021. Przez 8 dni, codziennie o tej samej porze, za darmo, macie okazję obejrzeć wybrany przez nas film. Rekomendujemy oglądanie filmów w ogródku, na działce czy na balkonie.
Widzimy się codziennie o g. 20.00 na seansie online najlepszych filmów dokumentalnych z europy środkowo-wschodniej.
*W programie wydarzenia znajdują się tytuły nowe i powtórkowe.
Wydarzenie jest bezpłatne i odbywa się online. Filmy dostępne będą tylko na terenie Polski przez stronę kinedok.net/pl
Harmonogram projekcji:
23.06 / Central Bus Station / g. 20.00
24.06 / Never Happened / g. 20.00
25.06 / Ghetto Balboa / g. 20.00
26.06 / Teach / g. 20.00
27.06 / On The Water / g. 20.00
28.06 / Srbenka / g. 20.00
29.06 / Easy Lessons / g. 20.00
30.06 / Kiruna / g. 20.00
informacje o filmach:
Central Bus Station, reż. Tomáš Elšík / Czechy, 2018, 75’ —
tytułowy Dworzec Centralny w Tel Awiwie jest jednym z najbardziej ruchliwych dworców na całym świecie. Wizjonerska wizja architekta została przysposobiona przez imigrantów z całego świata, którzy przyjechali do Izraela w poszukiwaniu lepszego życia. Yonatan odwiedza budynek regularnie już 17 lat i może pokazać jego drugie oblicze tym, którzy zdecydują się wybrać razem z nim na pielgrzymkę. Dobrze wie, że zejście do trzewi budynku pomaga odnaleźć siebie, a społeczności, które odnawiają swoje wartości, kultywują tradycje i chcą bronić swojego domu. Budynek staje się prawdziwym odzwierciedleniem tamtejszego społeczeństwa.
Never Happened, reż. Barbora Berezňáková, Słowacja, Czechy, 2019, 80’ —
Wciąż niewyjaśnione zabójstwo byłego funkcjonariusza, Róberta Remiáša, w 1996 roku, który rzekomo był powiązany ze Słowacką Służbą Informacyjną i wypełniał rozkazy najważniejszych oficjeli państwowych, do dziś kładzie się cieniem na młodej historii demokracji na Słowacji. Rok wcześniej rząd zaplanował porwanie syna prezydenta Słowacji, który był w konflikcie z ówczesnym premierem, Vladimírem Mečiarem. Remiáš, jedyny świadek porwania, stał się niewygodną osobą. Ten sugestywny dokument przeplata gatunki i sposoby narracji, potęgując dramaturgię i upodabniając nagrania do stylu lat 90. W pewnym momencie przeszłość niespodziewanie przeplata się z teraźniejszością.
Ghetto Balboa, reż. Árpád Bogdán, Węgry, 2018, 90’ —
Były członek mafii pochodzący z cieszącej się złą sławą ósmej dzielnicy w Budapeszcie zwanej Gettem od ośmiu lat uczy boksu dzieci żyjące w biedzie. Jeden z chłopców odnosi zwycięstwa na kolejnych szczeblach boksu zawodowego, by zawalczyć o pas mistrza. Ma szansę udowodnić swoim znajomym, że wydostanie się z Getta jest możliwe.
Teach, reż. Alex Brendea, Rumunia, 2019, 80’ —
Profesor matematyki z Bystrzycy postanawia porzucić konserwatywny system nauczania i otwiera prywatną „klasę korepetycyjną” w swoim dwupokojowym mieszkaniu. Obserwujemy jego próby zaszczepienia w swoich uczniach zamiłowania do nauki. Lekcje matematyki stają się jednak przede wszystkim lekcjami życia.
On The Water, reż. Goran Dević, Chorwacja, 2018, 80’ —
Rzeki gromadzą historie i opowieści. Sawa, Kupa i Odra przepływają przez centrum przemysłowego miasta Sisak w Chorwacji. Wokół nich toczyło i nadal toczy się życie mieszkańców miasta i regionu. Wielu mieszkańców wspomnianego terenu związanych jest z wojną w Chorwacji i konfliktami na tle etniczym oraz społecznym. Goran Dević opiera strukturę swojego filmu na opowieściach mieszkańców, którzy 25 lat później dalej wspominają traumatyczne przeżycia. “On the Water” to poetyckie i polityczne studium zmienności i stałości ludzi oraz miejsc.
Większość mieszkańców rzeki i osób z niej korzystających jest związanych z wojną w Chorwacji i konfliktami na tle etnicznym oraz społecznym, a Goran Dević oparł strukturę swojego filmu na ich opowieściach. Choć minęło już 25 lat, ten historyczny okres wydaje się być równoległą rzeczywistością, która kładzie się cieniem na bohaterach filmu niczym niekończąca się trauma. “On the Water” to poetyckie i polityczne studium zmienności i stałości ludzi oraz miejsc, a dzieląca je granica stale się zaciera.
Srbenka, reż. Nebojsa Slijepcevic, Chorwacja, 2018, 72’ —
Zimą 1991 roku Serbka, Aleksandra Zec, została zabita w Zagrzebiu. Sprawców odnaleziono, ale nigdy nie zostali skazani. Ćwierć wieku później reżyser teatralny Oliver Frljić wystawia na ten temat sztukę w Rijece. Próby przed spektaklem stają się zbiorowymi sesjami psychoteurapetycznymi, a dla 12-letniej aktorki Niny wojna w Chorwacji wydaje się wciąż trwać.
Easy Lessons, reż. Dorrotya Zurbo, Węgry, 2018, 78’ —
Poetycka podróż pięknej, młodej dziewczyny Kafii, która będąc u progu dorosłości zrywa z wartościami wśród których dorastała w Somalii. Tradycja, tabu i dogmaty nie mają przystosowania do zwyczajnej codzienności życia na europejskich Węgrzech. Jej mama pomogła jej uciec od przeznaczenia, ale jak może jej teraz wytłumaczyć zmiany, które wprowadziła w swoim życiu? Chce to zrobić z poczucia obowiązku albo w nadziei na odkupienie, tylko jak to zrobić? Jej wewnętrzna walka staje się istotą filmu i jest może jedyną formą spowiedzi.
Kiruna, reż. Greta Stocklassa, Czechy, 2019, 90’ —
Miasto górnicze Kiruna, położone ponad 200 kilometrów nad kołem podbiegunowym, jest zbudowane na najnowocześniejszym i największym na świecie tunelu służącym do wydobycia rudy żelaza, który stanowi znaczące źródło dochodów dla rządu Szwecji. Jednakże na skutek ciągłego wydobycia miasto zaczęło się zapadać. Aby ratować przemysł, rada miasta wraz z przedsiębiorstwem wydobywczym LKAP zadecydowała o przeniesieniu miasta i jego mieszkańców 3 kilometry na wschód. Dzięki temu potencjalna katastrofa dała początek nieograniczonym możliwościom. Nowa Kiruna będzie jeszcze bardziej nowoczesna, ze społeczeństwem lepiej przygotowanym na nadchodzącą przyszłość. Ale czy zaplanowanie takiego idealnego świata jest w ogóle możliwe?
Oficjalna strona Kinedok
Śledź nas na Facebooku Kinedok Polska
Koordynacją projektu zajmuje się Ania Golon / ania@adarte.pl