
Kino Forma to projekt site-specific, który łączy ideę pokazu filmowego ze specyficzną oprawą audiowizualną, scenograficzną i performatywną. Przestrzeń, w której odbywa się wydarzenie, stanowi inspirację i punkt odniesienia do zastosowanych komponentów artystycznych. Każda warstwa projektu stanowi istotny element całości, który wpływa na spójność i jakość wydarzenia. Zmiana każdego z nich łączy się z dostosowaniem ich do przestrzeni, w której wydarzenie ma miejsce. Istotną częścią każdej realizacji jest pokaz filmowy. Kuratorzy poszukują produkcji niejednoznacznych i eksperymentalnych, które żywo reagują na zachodzące zmiany w otoczeniu, nie tracąc przy tym na jakościowym, filozoficznym i innowacyjnym spojrzeniu. Oprawa scenograficzna nie odnosi się tylko do pokazu filmowego, ale wykorzystuje całą wybraną przestrzeń, w której uczestnicy mogą odkrywać detale audiowizualne na różnych etapach wydarzenia, wpływające na każdy ze zmysłów. Jak dotąd cztery edycje Kino Forma towarzyszyły Short Waves Festival w wybranych lokalizacjach w Poznaniu.
Off the Beaten Track
(2018)
Premierowa odsłona wydarzenia nadającego pokazom filmowym nową formę i jakość. Realizacja site specific, dedykowana przestrzeni klubu Farby mieszczącego się w dawnym sklepie z artykułami malarskimi na Wildzie, znanego z promocji niezależnej kultury, zwłaszcza muzyki. Charakter tego miejsca w pełni wybrzmiewa podczas KINO FORMA: Off The Beaten Track, w całości poświęconemu zagadnieniu dźwięku. Formuła wydarzenia opiera się na starannie wybranym programie filmowym pokazującym związki sound artu z codziennym życiem. Dopasowane elementy scenograficzne i performatywne nadają projektowi niepowtarzalną dramaturgię.
Program filmowy:
- The Ship Has Never Passed, reż. Aleksandar Spasoski, Macedonia 2016, 10′
- Where is Eva Hipsey?, reż. Orla McHardy, Irlandia 2017, 9′
- Death of the Sound Man, reż. Sorayos Prapapan, Tajlandia 2017, 16′
Kuratorzy: Szymon Stemplewski, Agnieszka Czaplewska
Muzyka/działania performatywne: Elvira
Oprawa audiowizualna: Antistatic
Organizator: Short Waves Festival / Fundacja Ad Arte
Partner projektu: Farby
Kiss of Death
(2018)
Druga odsłona projektu Kino Forma skupia się na tematyce śmierci, jednak dzięki przemyślanej selekcji filmowej nie zatrzymuje się na jej stereotypowym przedstawieniu. W programie intrygujące przeżycia, ekstatyczne doznania, odrobina melancholii i spora dawka czarnego humoru. Projekcji filmowej towarzyszy dj set w wykonaniu eksperymentalnego producenta muzycznego Elviry oraz soundtrack płyty Book of Dreams autorstwa Lost Education. Do rozbudowanej oprawy scenograficznej należą mniejsze pomieszczenia starego bunkra wojskowego na wzór wybranych filmów oraz możliwość interakcji z ich bohaterami poprzez odpowiednią charakteryzację.
Program Filmowy:
- Santa Ana, reż. Cesar Pesquera, USA 2017
- MR. Death, reż. Andreas J. Riiser, Norwegia 2017
- What Happened to Her, reż.. Kristy Guevara-Flanagan, USA 2016
- Coyote, reż. Lorenz Wunderle, Szwajcaria 2018
- Bitchboy, reż. Måns Berthas, USA 2017
- Happy End, reż, Jan Saska, Czechy 2015
Kuratorzy: Szymon Stemplewski, Agnieszka Czaplewska
Muzyka: Lost Education, Elvira
Oprawa audiowizualna: Antistatic
Organizator: Short Waves Festival / Fundacja Ad Arte
Partner projektu: Schron
Deep Black Water
(2019)
Kino Forma: Deep Black Water eksploruje rejony bardzo odległe od instagramowego świata pięknych i szczęśliwych ludzi. Nie będzie instant, od razu, natychmiast. Średniowieczna muzyka Piotra Wilhelmiego z Grudziądza, odrobina poezji nigdy nieodkrytego, a już zapomnianego poety, teatralne, spowolnione gesty, wygenerowane komputerowo palmy i ocean, połów ryb w skażonej rzece i ogień, który nikogo, niczego nie ogrzewa. Pustka i nuda, smutek i mrok. Świetna okazja, żeby zmarnować trochę cennego czasu w dobrym towarzystwie podobnych sobie ludzi. Spokojnie, piękny, wspaniały świat poczeka…
Program filmowy:
- Hier, reż. Loïc Kreyden, Szwajcaria 2018
- The Better Way Back to the Soil, reż. Hirakawa Youki, Japonnia 2017
- Black Line, reż. Mark Olexa, Francesca Scalisi, Szwajcaria 2017
- The Water Gives Back No Images, reż. Aleksandar Radan, Serbia,Niemcy,USA 2016
- Blue, reż. Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia, Francja 2018
Kuratorzy: Agnieszka Czaplewska, Aleksandra Ławska, Szymon Stemplewski
Muzyka: BASTARDA
Poezja: Kamil Kostner
Oprawa audiowizualna: Antistatic
Organizator: Short Waves Festival / Fundacja Ad Arte
Partner projektu: Republika Sztuki Tłusta Langusta
Empty Cloud
(2021)
Chmura, premierowe, interdyscyplinarne wydarzenie audiowizualne przygotowane specjalnie na otwarcie 13. edycji Międzynarodowego Festiwalu Krótkiego Kina Short Waves Festival odbywającej się pod hasłem ‘Mirror Mirror’.
Chmura, Frank Bretschneider, Agnieszka Obszańska, Maria Magdalena Kozłowska,
chór Minimus, Render Boys, Niemy dotyk, ZOFIA i AGA.
Chmura, dźwięki, obrazy, słowa.
Chmura, miejsce na nieopowiedziane historie i niczym nieograniczone interpretacje.
Chmura, tam gdzie rodzi się mowa, Da, DaPaD, PaDPapa, Pa, Da, Pada, Spada, Spałam, Spadłam, Zaczynam, Zaczy, Zaczyna, Zaczyna się.
Chmura, wygenerowane i wyselekcjonowane fale dźwiękowe, sprzężenia zwrotne, impulsy, kliknięcia, odgłosy z obszarów mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, światła
i innych promieniowań.
Chmura, rozpadanie się na kawałki, natłok i przymykanie oczu, wydech, puste miejsca, ścięcie włosów, wydech, siedzenie na murku, zapach deszczu, wydech, otwieranie oczu, wydech, noc, otulenie.
Chmura, choćby nasze oczy były wypełnione snem, niech nasze serca na zawsze pozostaną przebudzone.
Chmura, a właściwie pusty obłok.
Kurator: Szymon Stemplewski
Muzyka/live-act: Frank Bretschneider, Zespół Wokalny Minimus, Zofia i Aga, Agnieszka Obszańska
Wsparcie produkcyjne: Maria Trzeciak
Dźwięk: Krystian Piotr, Niemy dotyk, Maria Magdalena Kozłowska
BASTARDA
Poezja: Kamil Kostner
Oprawa audiowizualna: Antistatic, Grzegorz Ciemciach, Aga Nowacka, minimal Glamour
Animacja: Render Boys
Organizator: Short Waves Festival / Fundacja Ad Arte
Partner projektu: Pawilon